Τα αεροπορικά ατυχήματα: Αίτια και αιτιατά

Τα αεροπορικά ατυχήματα: Αίτια και αιτιατά

Του Γεωργίου Β. Κασσαβέτη,  Επισμηναγού (Ι) ε.α. – τ. Κυβερνήτου Ο.Α.

Αποτελεί κοινό τόπο ότι τα αεροπορικά ατυχήματα προκαλούν μέγιστο ενδιαφέρον μεγάλης μερίδος της κοινής γνώμης.

Οι λόγοι είναι οι εξής.

Τα μεν ατυχήματα των αεροσκαφών της Πολιτικής Αεροπορίας είναι πολύνεκρα και ως εκ τούτου μεταδίδουν τον φόβο σε όλους εκείνους που χρησιμοποιούν το αεροπλάνο ως μέσον μεταφοράς, εκείνα δε της Πολεμικής Αεροπορίας, διότι πέραν της κρατικής ζημίας, στερούν πολύτιμο έμψυχο δυναμικό από τις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες είναι επιφορτισμένες με την ευθύνη της προάσπισης της εδαφικής ακεραιότητάς της χώρας.

Με αφορμή τα δύο τελευταία ατυχήματα της Πολεμικής Αεροπορίας, κατά τα οποία βρήκαν τραγικό θάνατο δύο έμπειρα στελέχη του Όπλου, ευλόγως δημιουργείται στην κοινή γνώμη το ερώτημα.

Γιατί αυτά τα ατυχήματα;

Τα αεροπλάνα είναι παλιά, η συντήρηση είναι ελλιπής, ή μήπως η εκπαίδευση είναι ανεπαρκής;

Ως επί 40 συναπτά έτη αεροπόρος, στην Πολεμική και στην Ολυμπιακή Αεροπορία, αλλά και επί εξαετία Μέλος της Επιτροπής Διερευνήσεως Αεροπορικών Ατυχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών, επί των ως άνω ερωτημάτων έχω να απαντήσω τα εξής:

α. Ένα αεροπλάνο κρίνεται παλιό μόνο από την άτρακτο, η οποία όμως δεν επηρεάζει τη λειτουργικότητά του. Όλα τα παρελκόμενα του κινητήρος και των άλλων συστημάτων του αεροπλάνου αντικαθίστανται μετά από συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας, οι οποίες καθορίζονται από τον κατασκευαστή, με βάση την ανθεκτικότητα του υλικού. Ανοχές όσον αφορά την εκπρόθεσμη  αντικατάσταση των υλικών αυτών είναι αδιανόητες. Συνεπώς παλιά αεροπλάνα στην κυριολεκτική έννοια του όρου δεν υπάρχουν.

β. Η εκπαίδευση επίσης των χειριστών – πιλότων, κάθε άλλο παρά ανεπαρκής μπορεί να χαρακτηρισθεί. Τρανή απόδειξη οι αλλεπάλληλες πρωτιές των πιλότων μας στις διάφορες διασυμμαχικές ασκήσεις.

Αλλά τότε γιατί αυτά τα αεροπορικά ατυχήματα της Πολεμικής μας Αεροπορίας;

Η απάντηση είναι απλή. Ο άνθρωπος είναι πλασμένος να ζει στο περιβάλλον της Γης και όχι σε εκείνο της ατμόσφαιρας, στο οποίο αναπνέει κονσερβοποιημένο οξυγόνο και έρχεται αντιμέτωπος με τα στοιχεία της φύσεως. Επίσης ο άνθρωπος δεν είναι το τέλειο μηχάνημα. Ως εκ τούτου υπόκειται σε σφάλματα, τα οποία σε ένα αφύσικο περιβάλλον, με τις ταχύτητες των σημερινών αεροπλάνων  και με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια στο Αιγαίο, κάτω από τις οποίες κάθε χειριστής υπερβαίνει τα όρια των αντοχών του, είναι θανατηφόρα.

Κλείνοντας αξίζει να σημειώσουμε ότι το 85% των αεροπορικών ατυχημάτων οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα.

Συνεπώς, όσο ένας αεροπόρος θα δραστηριοποιείται σε ένα τόσο αφύσικο περιβάλλον και κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες τα αεροπορικά ατυχήματα μπορεί να περιοριστούν, όχι όμως να εκλείψουν.

ειδήσεις επικαιρότητας