Της Όλγας Τάντου
«Δεν υπάρχει καμία ελληνική πολυεθνική εταιρεία στην Ελλάδα», υποστήριξε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita, κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος, από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών. Ο ίδιος μιλώντας στο marketpost.gr για την εκτίμησή του σχετικά με τη διάκριση μεταξύ πολυεθνικών και ελληνικών διεθνοποιημένων εταιρειών, διευκρινίζει πως «Δεν υπάρχει καλύτερο και χειρότερο. Απλώς είναι θέμα του να καταλαβαίνουμε κάθε στιγμή πού βρισκόμαστε και να μην πετάμε λιγάκι στα σύννεφα».
Επιπλέον, αναφερόμενος στην απόφαση της εταιρείας να επιστρέψει ξανά την έδρα της στη χώρα μας, ο κ. Θεοδωρόπουλος μας εξηγεί πως «Δεν υπήρξε κάποιο ιδιαίτερο κίνητρο. Απλώς η Ελλάδα είναι η χώρα μας, για κάποιο διάστημα είχαμε έξω την έδρα, και στη συνέχεια τη φέραμε πίσω στην Ελλάδα». Ερωτώμενος δε, για το αν έχει επιστρέψει η εμπιστοσύνη στην ελληνική επιχειρηματικότητα, ο ίδιος τονίζει πως «επιστρέφει».
Η διάκριση πολυεθνικών και ελληνικών διεθνοποιημένων εταιρειών
Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρόπουλο, δεν υπάρχει καμία ελληνική πολυεθνική εταιρεία. Αντίθετα, ο ίδιος εκτιμά πως στη χώρα μας υπάρχουν αποκλειστικά ελληνικές διεθνοποιημένες εταιρείες. Όπως εξηγεί, η διαφορά ανάμεσα σε μια διεθνοποιημένη εταιρεία και σε μια πολυεθνική είναι ότι η πολυεθνική συνηθίζει να αφομοιώνει την κουλτούρα πολλών χωρών, να λειτουργήσει σε πολλά διαφορετικά περιβάλλοντα, και να αξιοποιεί ταυτόχρονα ανθρώπους διαφορετικών εθνικοτήτων «χωρίς να δημιουργείται Βαβέλ». Έτσι, δημιουργεί μια τόσο ισχυρή διεθνή κουλτούρα, δομές, και διαδικασίες που ανεξάρτητα του ποια εθνικότητα έχουν οι άνθρωποι που την τρέχουνε, είναι το ίδιο.
Όπως διευκρινίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Chipita «Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Αντίθετα, έχουμε ελληνικές εταιρείες οι οποίες διεθνοποιήθηκαν, δηλαδή βγήκαμε στο εξωτερικό, κάναμε δουλειές, αλλά συνεχίζουμε πάντα να έχουμε μια κλωστή, ένα σκοινί που μας δένει με την Ελλάδα. Πάμε παντού με την ελληνική νοοτροπία την οποία την προσαρμόζουμε, την εξελίσσουμε, αλλά δεν είμαστε πολυεθνικές».
Τα χαρακτηριστικά μιας επιτυχημένης διεθνοποιημένης εταιρείας
Όσον αφορά στα χαρακτηριστικά που έχει μια επιτυχημένη διεθνοποιημένη εταιρεία, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita υπογραμμίζει πως σίγουρα σε αυτά δεν περιλαμβάνεται το μέγεθος. Και αυτό γιατί «βλέπουμε ελληνικές επιχειρήσεις όπως ο Τιτάνας που είναι τεράστια επιχείρηση και έχει πετύχει σε διάφορες χώρες, αλλά βλέπουμε και παραδείγματα μικρών εταιρειών που έχουν ανοίξει καταστήματα σταδιακά σε διάφορες χώρες του κόσμου. Δεν είναι λοιπόν το μέγεθος που κάνει μια επιχείρηση επιτυχημένη στο εξωτερικό».
Παράλληλα, ο ίδιος προσθέτει πως, αναλογιζόμενος αν υπάρχουν συγκεκριμένοι τομείς στους οποίους η Ελλάδα έχει κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, κατέληξε ότι «Ούτε αυτό γίνεται, καθώς έχουμε επιτυχημένες εταιρείες από τον τεχνικό κλάδο μέχρι τον κλάδο των τροφίμων, και από φάρμακα μέχρι μέταλλα».
Τέλος, αναφορικά με το θέμα της καινοτομίας, ο κ. Θεοδωρόπουλος υποστηρίζει ότι η καινοτομία πάντα παίζει έναν ρόλο ώστε να πετύχει μια εταιρεία και στον διεθνή τομέα. Ωστόσο, συμπληρώνει ότι υπάρχουν και πολλές επιχειρήσεις πέτυχαν στο εξωτερικό και χωρίς να διαθέτουν καινοτομία.