Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν στο νέο τηλεοπτικό τοπίο;

Τι κρύβεται πίσω από το φετινό τηλεοπτικό τοπίο
photo: pixabay

Σε μια περίοδο που λόγω ισχυρού ανταγωνισμού τα κανάλια αδυνατούν να αυξήσουν τις τιμές του τηλεοπτικού χρόνου στα επίπεδα που αρχικά ήθελαν, οι τέσσερις πρώτοι βασικοί παίκτες κονταροχτυπιούνται μέχρι τελικής πτώσεως. Το κυνήγι μιας περίοπτης θέσης στο νέο τοπίο του χώρου οδηγεί τα κανάλια σε υψηλές – για την εποχή – επενδύσεις σε πρόγραμμα οι οποίες ορισμένες φορές ξεπερνούν τις δυνατότητές τους.
Πρόκειται για ένα ράλι το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγήσει σε ζημιές και τους τέσσερις βασικούς παίκτες, οι οποίες σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς μπορεί να κυμανθούν από 3 εκατ. ευρώ έως 15 εκατ. ευρώ για τον καθένα, ανάλογα με τα μεγέθη και τα «ανοίγματά» του.

Η διαφημιστική πίτα δεν έχει αυξηθεί και η διατήρησή της σε σταθερά επίπεδα δε βελτιώνει τις προοπτικές των καναλιών. Στην παρούσα φάση στοχεύουν στην απορρόφηση του φόρου τηλεόρασης, ο οποίος περιορίζεται στο 5% από 20% της διαφημιστικής δαπάνης, όπως ορίζεται στο νέο νόμο για τους αδειοδοτούμενους σταθμούς. Χωρίς βέβαια αυτή η προοπτική να δίνει σημαντική ανάσα στους σταθμούς.

Σε ποια κανάλια το πρόγραμμα «βγαίνει»

Ανεβαίνει η τηλεθέαση, όχι βέβαια στα περσινά επίπεδα του Survivor 2 για τον ΣΚΑΙ, ο οποίος εμφανίζεται πρώτος την εβδομάδα 1-8 Μαρτίου με ποσοστό 19% στο σύνολο της ημέρας (ηλικίες 15-54). Το κανάλι έχει στήσει όλη του την ημέρα πάνω στα reality, τα οποία από το μεσημέρι και μετά αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του προγράμματος η οποία πατά όμως πάνω στην πρωινή ενημέρωση. Φήμες θέλουν τον τούρκο παραγωγό να περνά ακομπλεξάριστα παραγωγές που παραπέμπουν σε προγράμματα που βρίσκονται στις παρυφές της trash tv. Το εντυπωσιακό ωστόσο με τον Ατζούν είναι ότι προχωρά σε διορθωτικές κινήσεις εντός των παραγωγών του, οι οποίες έχουν μεγάλη απήχηση, κατά τα φαινόμενα στο κοινό.

Με συνέπεια στη μυθοπλασία ο ALPHA έβγαλε τις βελτιωμένες οικογενειακές υποθέσεις ενώ «παίζει μπάλα» με τα δυνατά του χαρτιά στην prime time που είναι η Μουρμούρα, το Τατουάζ και το Σόι Σου. Κατάφερε να επενδύσει σε μια άλλη μορφή reality, όπως είναι το Φως Στο Τούνελ το οποίο για ακόμη μία χρονιά εμφανίζει εξαιρετικές επιδόσεις. Σταθερά δεύτερος ο ALPHA μετά το ΣΚΑΙ με 14,9% το παραπάνω διάστημα.

Ο ANT1 από την άλλη τοποθετημένος στην τέταρτη θέση (10,5%) βρίσκεται σε μια περίοδο που χρήζει ιδιαίτερης ψυχραιμίας και τα έως τώρα δεδομένα καταδεικνύουν μια σχετική έλλειψη αυτής. Η απουσία καθαρού προφίλ δεν βοηθά την ανάκαμψη του καναλιού, το οποίο έχει ήδη απωλέσει ένα μέρος του κοινού του. Η διεύρυνση μάλιστα του κοινού στις μετρήσεις με την κατηγοριοποίηση να καλύπτει τις ηλικίες 18-54 ετών αντί 18-44 ετών δεν φαίνεται να έχει ευνοήσει το κανάλι του Αμαρουσίου. Με τη δεδομένη έμφαση στο νεανικό κοινό, η απώλεια θεωρήθηκε από ορισμένους αναμενόμενη. Υπάρχουν μάλιστα φωνές, που υποστηρίζουν πως η κατάρρευση του Mega μπορεί να έχει συμπαρασύρει και το κοινό του ΑΝΤ1. Στο μεταξύ το κανάλι προχώρησε σε σημαντική μεταγραφή, της παραγωγού Άννας Λεμπέση (On noir Production) η οποία έχοντας στο ενεργητικό της σημαντικές επιτυχίες στο Mega αποτελεί το δυνατό χαρτί του ΑΝΤ1 αυτή τη στιγμή.

Το STAR από την πλευρά του διατηρώντας την τρίτη θέση (14,8%) σε απόσταση αναπνοής από το δεύτερο ALPHA φαίνεται ότι ανακάμπτει σταδιακά, μετά την κακή περσινή χρονιά, η οποία στηρίχτηκε σε ένα χλιαρό πρόγραμμα. Ακόμα και το περσινό master chef δεν μπόρεσε να κρατήσει το κοινό γιατί πρακτικά πρόβαλλε μια κανονικότητα, κάτι που φέτος έγινε αντιληπτό και με τις κατάλληλες αλλαγές μετατράπηκε στο πρώτο πρόγραμμα του σταθμού. Το Shopping star επιτέλεσε το σκοπό του πέρσι εισάγοντας το κοινό στο reality, ενώ φέτος αλλάζοντας αρχισυντάκτες και φέρνοντας φρέσκα πρόσωπα το STAR επιχειρεί να το κρατήσει σε ψηλά επίπεδα.

Το Epsilon Tv, μετά την πρόσφατη εξαγορά του από τον Ιβάν Σαββίδη, βρίσκεται σε φάση αναδιοργάνωσης με την Άλκηστη Μαραγκουδάκη να σχεδιάζει το νέο προφίλ του σταθμού.

Τα οικονομικά των καναλιών

Ο συνολικός κύκλος εργασιών για STAR, ALPHA, SKAI, Epsilon tv (τα κανάλια για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία) διαμορφώθηκε το 2016 στα 153,86 εκατ. ευρώ ενισχυμένος κατά 23,79% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ταυτόχρονα το συνολικό αρνητικό αποτέλεσμα προ φόρων και για τους τέσσερις παραπάνω βελτιώθηκε κατά 58,53% καθώς περιορίστηκε στα -9,55 εκατ. ευρώ. Ωστόσο ο βραχνάς του συνολικού δανεισμού παραμένει και μάλιστα ενισχυμένος καθώς αυξήθηκε κατά 8,43% το 2016 οπότε και «έκλεισε» στα 147,43 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικά ο ALPHA εμφάνισε κύκλο εργασιών 62,90 εκατ. ευρώ το 2016 (αυξημένο κατά 10,57%) και ζημιές προ φόρων στα 1,13 εκατ. ευρώ, βελτιωμένες κατά 67,33%. Με κύκλο εργασιών 42,44 εκατ. ευρώ «έκλεισε» το 2016 το STAR, ενισχυμένο κατά 26,08%, ενώ οι ζημιές (6,36 εκατ. ευρώ)βελτιώθηκαν κατά 62,27%. Ο ΣΚΑΙ από την άλλη ενίσχυσε τον κύκλο εργασιών του κατά 38,54% (33,38 εκατ. ευρώ) βελτιώνοντας παράλληλα τις ζημιές (3 εκατ. ευρώ) του κατά 15,49%. Βελτιωμένη η εικόνα και για το Epsilon tv που έκλεισε με κύκλο εργασιών 15,13 εκατ. ευρώ (+55,39%) και κέρδη προ φόρων 942.000 ευρώ, ενισχυμένα κατά 13,09%.

Χαρά Αυγερινού

ειδήσεις επικαιρότητας