
Το υψηλότερο δημόσιο χρέος κατέγραψε το 2016 η χώρα μας, σύμφωνα με τη δεύτερη επικαιροποίηση των στοιχείων της Eurostat, που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.
Ειδικότερα, το υψηλότερο δημόσιο χρέος το 2016 κατέγραψαν η Ελλάδα (180,8% του ΑΕΠ), η Ιταλία (132%), η Πορτογαλία (130,1%), η Κύπρος (107,1%) και το Βέλγιο (105,7%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2015 η Ελλάδα κατέγραψε δημοσιονομικό έλλειμμα 5,7% του ΑΕΠ και δημόσιο χρέος 176,8% του ΑΕΠ.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, τον περασμένο χρόνο η χώρα μας κατέγραψε δημοσιονομικό πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ.
Επιπλέον, καταγράφεται μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και των κρατικών χρεών στην Ευρωζώνη και στην «ΕΕ των 28» το 2016, σε σχέση με το 2015. Συγκεκριμένα, στην Ευρωζώνη το μέσο δημοσιονομικό έλλειμμα το 2016 μειώθηκε στο 1,5% του ΑΕΠ από 2,1% του ΑΕΠ το 2015 και στην «ΕΕ των 28» το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε στο 1,7% του ΑΕΠ το 2016 από 2,4% το 2015. Εννέα κράτη-μέλη της ΕΕ κατέγραψαν δημοσιονομικό πλεόνασμα: Το Λουξεμβούργο (1,6%), η Μάλτα και η Σουηδία (1,1%), η Γερμανία (0,8%), η Ελλάδα και η Κύπρος (0,5%), η Ολλανδία (0,4%) και η Λιθουανία (0,3%). Από την άλλη πλευρά, δύο κράτη μέλη της Ευρωζώνης κατέγραψαν δημοσιονομικό έλλειμμα μεγαλύτερο του 3% του ΑΕΠ: Η Ισπανία (-4,5%) και η Γαλλία (-3,4%).
Το δημόσιο χρέος μειώθηκε, κατά μέσο όρο, στην Ευρωζώνη από το 89,9% του ΑΕΠ το 2015 σε 88,9% το 2016. Αντιστοίχως, στην «ΕΕ των 28» το δημόσιο χρέος μειώθηκε από το 84,5% στο 83,2% του ΑΕΠ.
Η ΕΛΣΤΑΤ για το πλεόνασμα
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ, το πρωτογενές πλεόνασμα αποδείχτηκε μισό δισεκατομμύριο ευρώ μικρότερο για το προηγούμενο έτος (6,441 δισ. ευρώ αντί 6,936 δισ. που είχε ανακοινωθεί πριν 6 μήνες), ενώ το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές εκτιμάται στα 315 δισ. ευρώ, (180,8% του ΑΕΠ).
Σημειώνεται ότι με βάση την κοινοποίηση του Απριλίου, το πλεόνασμα ανερχόταν σε 0,7% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος σε 179% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η επί τα χείρω αναθεώρηση των στοιχείων μεταξύ των δύο κοινοποιήσεων (όπως και οι αναθεωρήσεις για την περίοδο 2013- 2016) οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία και σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών.
Πέρυσι, η υποστήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είχε θετική επίπτωση στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης κατά 351 εκατ. ευρώ (0,2% του ΑΕΠ), διότι οι δεδουλευμένες αμοιβές που προκύπτουν από τις εγγυήσεις του διατραπεζικού δανεισμού και του συστήματος ομολογιακών δανείων, καθώς και τα έσοδα από τις προνομιούχες μετοχές των τραπεζών, ήταν υψηλότερα από τις δεδουλευμένες δαπάνες.
Όπως διευκρινίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ, στα στοιχεία της κοινοποίησης δεν εμφανίζεται το πλεόνασμα/έλλειμμα με βάση το Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής (μνημόνιο) για την Ελλάδα. Κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο του Προγράμματος περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

































