AI στην «υπηρεσία» της ευτυχίας των εργαζόμενων

AI στην
photo: pixabay

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος τόσο για τις θετικές όσο και για τις αρνητικές δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.
Συγκεκριμένα, μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες επενδύουν πολλά χρήματα προσπαθώντας να επιλύσουν με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης ορισμένα από τα πιο δύσκολα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος, όπως η διάγνωση ασθενειών ή ακόμα και η μείωση αυτοκινητικών ατυχημάτων. Τώρα, μία νέα εταιρεία, την οποία ίδρυσαν τρία πρώην στελέχη της Google, προσπαθεί να λύσει ένα πρόβλημα που είναι πιο κοινό, αλλά εξίσου σημαντικό: Πως θα είναι πιο ευτυχισμένοι οι εργαζόμενοι στη δουλειά τους; Η εταιρεία που φιλοδοξεί να λύσει αυτό το πρόβλημα ονομάζεται Humu και έχει την έδρα της την Καλιφόρνια, την πόλη όπου έχει το αρχηγείο της και η Google. «Συχνά επιθυμούμε να είμαστε καλύτεροι άνθρωποι», λέει στους New York Times ο Λάζλο Μποκ, διευθύνων σύμβουλος της Humu και πρώην επικεφαλής του τμήματος ανθρωπίνου δυναμικού της Google. «Θέλουμε να είμαστε το άτομο που ελπίζουμε ότι μπορούμε να είμαστε. Αλλά πρέπει να μας το υπενθυμίζουν. Μια παραίνεση μπορεί να έχει πολύ ισχυρή επίδραση, αν γίνει σωστά, στη συμπεριφορά και στην απόδοση των ανθρώπων», εξηγεί. Η Humu, λοιπόν, εξέλιξε ορισμένα από τα αποκαλούμενα προγράμματα ανάλυσης που είχε αναπτύξει πρώτη η Google όταν μελετούσε ζητήματα όπως ποια είναι τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν τους καλούς μάνατζερ και πώς γίνεται να ενισχυθεί η συνεργασία στον χώρο εργασίας. Τώρα, η Humu προσδιορίζει για λογαριασμό των εταιρικών πελατών της ποια είναι τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το προσωπικό τους και προσφέρει συμβουλές για το πώς να τα αντιμετωπίσουν. Με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης αναλύει τις απαντήσεις που έχουν δώσει εργαζόμενοι της εταιρείας σε ερωτηματολόγια και προσδιορίζει μία ή δύο σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά της εταιρείας και των στελεχών της που θα βελτιώσουν σε μεγαλύτερο βαθμό το πόσο ικανοποιημένοι αισθάνονται οι εργαζόμενοι. Στη συνέχεια, η εταιρεία στέλνει email ή γραπτά μηνύματα στα στελέχη της, ώστε να τους προτρέψει να κάνουν μικρές κινήσεις που όμως θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο κλίμα που επικρατεί στην εταιρεία. Για παράδειγμα, σε μια εταιρεία όπου οι εργαζόμενοι αισθάνονται πως οι αποφάσεις λαμβάνονται με αδιαφανή τρόπο, η Humu ενδέχεται να στείλει μήνυμα σε έναν ή σε μια μάνατζερ παρακινώντας τον πριν από μια συνάντηση να ρωτάει την άποψη της ομάδας του και να είναι έτοιμος να αλλάξει τη γνώμη του. Σε έναν άλλο εργαζόμενο η Humu μπορεί να στείλει διαφορετικό μήνυμα, παρακινώντας τον να σκεφτεί ερωτήσεις στις οποίες η ομάδα θα ήθελε να έχει απαντήσεις.

Η περίπτωση των Sweetgreen

Ο Σαντζίβ Ραζντάν, γενικός διευθυντής της αλυσίδας εστιατορίων Sweetgreen που είναι πελάτης της Humu, λέει στους NYT ότι αν η στρατηγική των παραινέσεων δεν είχε αποδειχθεί επιτυχημένη στην περίπτωση της Google, πιθανότατα θα τη θεωρούσε μια απάτη με ανοησίες περί ευτυχίας. Παραδέχεται ωστόσο ότι είδε διαφορά ο ίδιος αφότου λάμβανε επί μερικούς μήνες παραινέσεις από τη Humu. O Τζόναθαν Νίμαν, διευθύνων σύμβουλος της Sweetgreen, η οποία διαθέτει 90 καταστήματα στις ΗΠΑ, λέει πως η Humu εντόπισε το ζήτημα που απασχολεί περισσότερο την εταιρεία: πώς να μη χάνει τους εργαζομένους της. Η πρόσληψη και η εκπαίδευση υπαλλήλων έχει κόστος, ενώ οι έμπειροι υπάλληλοι είναι πιο παραγωγικοί. Τον περασμένο Αύγουστο, η Humu αναλύοντας έρευνα στην οποία είχαν συμμετάσχει 1.800 υπάλληλοι της Sweetgreen ανακάλυψε πως το 43% είχε εξετάσει κατά καιρούς το ενδεχόμενο να αναζητήσει αλλού εργασία. Το πρόβλημα, κατέληξε η Humu, είναι πώς θα καταφέρει η Sweetgreen να προσφέρει στους υπαλλήλους της περισσότερες ευκαιρίες να εξελίξουν την καριέρα τους. Η Humu συνέστησε στη Sweetgreen οι μάνατζερ των καταστημάτων της να αρχίσουν να συναντούν κατ’ ιδίαν τους υπαλλήλους και να συζητούν την εξέλιξή τους. Ενα μήνα αργότερα, η Ελενα Χιμένες, μάνατζερ του καταστήματος στο Μάουντεν Βιου, είχε μιλήσει με τους υπαλλήλους της και είχε ανακαλύψει ότι πολλοί από αυτούς ήθελαν να αναπτύξουν και άλλες δεξιότητες. «Ήταν καλή η υπενθύμιση ότι πρέπει να είναι όλοι ευτυχισμένοι και να έχουν κίνητρο. Ελπίζω αυτό να με βοηθήσει να διατηρήσω το προσωπικό μου. Δεν είναι εύκολο αυτό εδώ πέρα».

Πηγή: Καθημερινή

ειδήσεις επικαιρότητας