Τέλος οι παραγγελίες για σήμερα

Απεργούν ντελιβεράδες και κούριερ

Τέλος οι παραγγελίες για σήμερα

Απεργούν σήμερα Πέμπτη ντελιβεράδες και κούριερ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη οι οποίοι μεταξύ άλλων ζητούν εταιρικά μηχανάκια και ένσημα βαριά και ανθυγιεινά.

Οι διανομείς σε όλη την Ελλάδα ζητούν μάλιστα τη στήριξη και την κατανόηση όλων καλώντας τους να μην παραγγείλουν στις 11 Απριλίου φαγητό, καφέ κτλ. Εξαιρετικό δε ότι ακόμη και την ημέρα απεργίας φροντίζουν να μην μείνουν νηστικοί οι «πελάτες» τους και τους προτείνουν λύση.

Ενόψει της κινητοποίησής τους, έχουν ετοιμάσει και διανέμουν ενημερωτικό φυλλάδιο, στο οποίο, εκτός από τα αιτήματά τους, δίνουν εύκολη και φθηνή συνταγή για μακαρονάδα, την οποία προτρέπουν να φτιάξει το κοινό την ημέρα της απεργίας, αντί να παραγγείλει φαγητό.

Ποια είναι τα αιτήματα τους

Σύμφωνα με τη Συνέλευση Βάσης Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ) και την Επιτροπή Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, που τους τελευταίους μήνες βρίσκονται σε αυξημένη κινητοποίηση, τα βασικά αιτήματα του κλάδου είναι τα εξής:

  • Εταιρικά μηχανάκια: Μέχρι στιγμής οι εργοδότες είναι απαλλαγμένοι από την υποχρέωση να παρέχουν εταιρικά δίκυκλα στους εργαζόμενους. Οι διανομείς χρησιμοποιούν τα δικά τους μηχανάκια και επωμίζονται οι ίδιοι τα έξοδα συντήρησης, ασφάλισης και βενζίνης.
  • Μέσα ατομικής προστασίας: Οι περισσότερες εταιρείες δεν παρέχουν πλήρη εξοπλισμό ατομικής προστασίας. Οι διανομείς διεκδικούν κράνος, φουλάρι λαιμού, μπουφάν-γάντια-παντελόνι-μπότες μηχανής, εξωσκελετό, αδιάβροχο/αντιανεμικό και ανακλαστήρες.
  • Ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά: Παρά την επικινδυνότητά του, το επάγγελμα των διανομέων δεν είναι ακόμα ενταγμένο στα βαρέα και ανθυγιεινά. Οι διανομείς εργάζονται κανονικά, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.
  • Ενιαία ειδικότητα με τον τίτλο «Οδηγός δικύκλου-Μεταφορέας» και Συλλογική σύμβαση εργασίας.

Συγκέντρωση, απεργία και μοτοπορεία

Σε κείμενο που ανάρτησε στην ιστοσελίδα της, η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων καλεί σε δυναμικό «παρών» στην απεργία, καθώς και σε μοτοπορεία, όλους τους εργαζόμενους με μηχανάκια, προαναγγέλλοντας συγκέντρωση, στις 12:00, στο Πεδίον του Άρεως.

Επίσης, συγκέντρωση στη συμβολή των οδών Εγνατίας με Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη και μοτοπορεία θα πραγματοποιήσουν μέλη της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, στις 10:30, την Πέμπτη. Η μοτοπορεία θα πραγματοποιηθεί, στο πλαίσιο των πανελλαδικών δράσεων των διανομέων.

Το μεροκάματο του τρόμου πάνω σε δύο ρόδες

Ο απολογισμός των θυμάτων ανάμεσα στους διανομείς φαγητού – τους γνωστούς ντελιβεράδες – είναι τραγικός. Από τη μία, η βιασύνη τους να παραδώσουν το φαγητό, για να μην φωνάζει το αφεντικό τους, και από την άλλη η απροσεξία των οδηγών των αυτοκινήτων, προκαλούν συχνά τροχαία ατυχήματα, αλλά και δυστυχήματα.

Φεύγουν για ένα μεροκάματο και δεν γνωρίζουν αν θα επιστρέψουν στην οικογένειά τους. Η «θυσία» των διανομέων φαγητού στους ελληνικούς δρόμους συνεχίζεται… Σχεδόν κάθε 50 μέρες ένας διανομέας αφήνει την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, από τις 9 Μαρτίου 2017 έως και τις 17 Φεβρουαρίου 2019 σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα 14 διανομείς σε όλη την Ελλάδα.

Πρόκειται κυρίως για νέους ανθρώπους (19 έως 35 ετών) που πλήρωσαν με τη ζωή τους την επιθυμία τους να έχουν ένα εισόδημα. Η μακάβρια λίστα νεκρών περιλαμβάνει διανομείς που έχασαν τη ζωή τους στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στη Λάρισα, στην Ιεράπετρα, στην Καλαμάτα, στο Σχηματάρι, στα Οινόφυτα και στα Χανιά.

Στις 12 Φεβρουαρίου απεβίωσε ο 14ος στη σειρά διανομέας. Ένα παλικάρι 19 χρονών το οποίο επί πέντε μέρες έδινε μάχη για να κρατηθεί στη ζωή στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Ιπποκρατείου Θεσσαλονίκης. Το βράδυ της Τρίτης 12 Φεβρουαρίου εξυπηρετούσε μια παραγγελία πηγαίνοντας φαγητό. Στην οδό Κωνσταντινουπόλεως το μηχανάκι που οδηγούσε συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με διερχόμενο όχημα. Οι γιατροί προσπάθησαν να σώσουν το νεαρό, αλλά τα τραύματα αποδείχθηκαν πολύ σοβαρά.

Την επόμενη μέρα, Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου, 24χρονος διανομέας σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια της εργασίας του στη Λυκόβρυση Αττικής. Η μηχανή που οδηγούσε εξετράπη της πορείας της -λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν- και προσέκρουσε σε τσιμεντένια κολόνα.

«Το συγκεκριμένο δυστύχημα καταγράφηκε ως… τροχαίο κι όχι ως εργατικό», δήλωσε στον «Ε.Τ.» ο εκπρόσωπος της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, Νίκος Κτενάς.
Ο 37χρονος διανομέας από τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος ηγείται της Επιτροπής Αγώνα, τόνισε ότι η κατάσταση έχει πια ξεφύγει και η λίστα των νεκρών συναδέλφων του μεγαλώνει συνεχώς. Σε ανακοίνωση της Επιτροπής Αγώνα υπογραμμίζεται πως με ευθύνη των εργοδοτών εργάζονται ανασφάλιστοι ή υποασφαλισμένοι, ενώ αρνούνται να τους πληρώνουν τις προσαυξήσεις από αργίες, νυχτερινά.

«Τα τελευταία χρόνια μας κλέβουν κυριολεκτικά τα Δώρα, κι όταν διαμαρτυρόμαστε μας ξυλοκοπούν, μας μηνύουν για δυσφήμηση κ.λπ. Απαιτούν να εργαζόμαστε δεκάωρα / δωδεκάωρα, πολλές φορές χωρίς ρεπό, κάτω υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες (χιόνια, βροχές, καύσωνες κ.λπ.), να πηγαίνουμε γρήγορα τις παραγγελίες γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις λειτουργούν με λιγότερους διανομείς απ’ όσους απαιτούνται. Κι όλα αυτά με δικό μας μηχανάκι, βενζίνες, εξοπλισμό κ.λπ.», τονίζουν.

Υπενθυμίζεται ότι μόλις στις 18 Δεκεμβρίου 2018 εκδόθηκε εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας που αφορούσε «την προστασία των εργαζομένων σε εργασίες μεταφοράς και διανομής προϊόντων με δίκυκλο». Στην εγκύκλιο ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι το μεταφορικό όχημα πρέπει να συντηρείται με ευθύνη του εργοδότη, ο οποίος υποχρεούται επίσης στην κατάλληλη πιστοποίηση ελέγχου (ΚΤΕΟ και βιβλίο τακτικής συντήρησης). Επιπλέον, οφείλει να παρέχει τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία μέσα ατομικής προστασίας και να ελέγχει ότι οι διανομείς φορούν τα απαραίτητα κατά την εργασία τους.

«Θεωρούμε ότι η εγκύκλιος κινείται σε σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την εφαρμογή των όσων προβλέπει. Τι να την κάνουμε την εγκύκλιο όταν το κράτος δεν μπορεί να ελέγξει και να επιβάλει ποινές;
Είναι δώρον άδωρον», είπε ο κ. Κτενάς και κατήγγειλε ότι πολλές φορές οι διανομείς βρίσκονται στο έλεος των διαθέσεων και της επιθετικής συμπεριφοράς των εργοδοτών τους. «Όπως για παράδειγμα γνωστό πατσατζίδικο της Θεσσαλονίκης, η διοίκηση του οποίου απέλυσε τρεις διανομείς επειδή διεκδικούσαν τα δικαιώματά τους και τώρα απαιτεί από τέσσερις διανομείς 800.000 ευρώ ως αποζημίωση επειδή θεωρεί ότι η δημοσιοποίηση έβλαψε την επιχείρηση», κατέληξε.

Η κατάσταση στην αγορά εργασίας στο χώρο της διανομής φαγητού έχει απασχολήσει τον πολιτικό κόσμο, αλλά εύκολες λύσεις, όπως φαίνεται, δεν υπάρχουν. Υπενθυμίζουμε ότι σε παλαιότερη συνάντηση (Ιούνιο του ’17) του προέδρου της Ν.Δ. Κυριάκου Μητσοτάκη με εργαζομένους του χώρου ο ίδιος αναγνώρισε την «εξαιρετικά προβληματική» κατάσταση με ανθρώπους που προσλαμβάνονται για τετράωρη απασχόληση και καταλήγουν να δουλεύουν οκτάωρα ή και συχνά δωδεκάωρα.

Η μακαρονάδα του ντελιβερά

Παράλληλα με μια ευφάνταστη αφίσα που διακινούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι ντελιβεράδες – κούριερ προτείνουν, σε όσους δεν θα παραγγείλουν να φτιάξουν μία ωραία μακαρονάδα και δίνουν και τη συνταγή.
Πηγή: in.gr, ελεύθερος τύπος

ειδήσεις επικαιρότητας