Έρχεται απόσυρση αυτοκινήτων με μειωμένα τέλη και επιδότηση

Τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος αναµένεται μέχρι το τέλος Ιουνίου να παρουσιάσουν σχέδιο νόμου με ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων και κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Τι λέει η διεθνής πρακτική.

Έρχεται η απόσυρση αυτοκινήτων με μειωμένη τέλη και επιδότηση
pixabay.com

Σχέδιο για “απόσυρση” αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας με καινούργια αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτροκίνητα, προωθεί η κυβέρνηση, σε ό,τι αφορά τα µεγάλα αστικά κέντρα, µε παράλληλη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, µέσω της παροχής σειράς κινήτρων, προκειµένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώµατος του άνθρακα.

Τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος αναµένεται μέχρι το τέλος Ιουνίου να παρουσιάσουν σχέδιο νόμου με ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων και κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, με στόχο, έως το 2030, το 30% των οχημάτων (περίπου ένα στα τρία) που θα πωλούνται να είναι plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά. Αλλωστε, τα ηλεκτρικά οχήματα θεωρούνται περισσότερο οικονομικά, καθώς καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και έχουν μικρότερο κόστος συντήρησης, ενώ είναι περισσότερο ανθεκτικά έναντι των συμβατικών.

Τα κίνητρα

Advertisement

Ειδικότερα, τα κίνητρα που εξετάζονται για τα ηλεκτροκίνητα ΙΧ θα αφορούν την αγορά τους και τη χρήση τους. Τα αμιγώς οικονομικά κίνητρα θα προβλέπουν την επιδότηση του κόστους αγοράς τους, τη μείωση των τελών ταξινόμησης και χρήσης τους μέσω φορολογικών απαλλαγών (πλήρης απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας), την εφαρμογή ειδικής τιμολογιακής πολιτικής στα προγράμματα ασφάλισης, την πληρωμή μειωμένων τελών στα διόδια και την παροχή εκπτώσεων στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις.

Στα κίνητρα που θα αφορούν τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων, εξετάζονται η καθημερινή και χωρίς περιορισμούς κυκλοφορία τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, το ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων, η καθιέρωση χαμηλών τιμολογίων ή φοροαπαλλαγών για τη φόρτισή τους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης χώρων στάθμευσης κ.λπ.

Τα κίνητρα αυτά θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικής χρήσης, δημόσιας χρήσης, ταξί ή κρατικά ηλεκτρικά οχήματα. Ηδη, με τον πρόσφατο φορολογικό νόμο έχουν δοθεί κίνητρα στις επιχειρήσεις για την απόκτηση και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις ίδιες και τους εργαζομένους τους.

Σημεία φόρτισης

Για την υποστήριξη και προώθηση της αγοράς νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στο νομοσχέδιο θα προβλεφθεί η ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα επαρκές δίκτυο υποδομών επαναφόρτισης κατά μήκος του οδικού δικτύου της χώρας, καθώς και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία θα υποχρεούνται να παρέχουν υπηρεσίες πέραν των χρηστών με τους οποίους έχουν συνάψει συμβόλαιο και σε χρήστες με εφάπαξ χρέωση, χωρίς την υποχρέωση σύναψης συμβολαίου για τον οικείο προμηθευτή ή διαχειριστή ηλεκτρικής ενέργειας.

Για την καλύτερη πληροφόρηση και εξυπηρέτηση των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων, το υπουργείο Μεταφορών αναπτύσσει ειδικό μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι φορείς που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή.

Η διεθνής πρακτική ανοίγει το «δρόμο»

Γαλλία

Στη Γαλλία το μέτρο της απόσυρσης ξεκίνησε το 2008 και το κράτος προσέφερε 1.000 ευρώ για την διάλυση των αυτοκινήτων που παρήγαγαν περισσότερα από 160 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο. Το μέτρο παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2009 και το μπόνους μειώθηκε στα 500 ευρώ.

Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου μέτρου ήταν να πωληθούν 1,1 εκατ. αυτοκίνητα εκ των οποίων τα περισσότερα ήταν μικρά μοντέλα όπως το Peugeot 107. Ωστόσο πολλά από αυτά είχαν κατασκευαστεί σε εργοστάσια εκτός Γαλλίας με αποτέλεσμα να αντιδράσουν οι εργαζόμενοι στα εγχώρια εργοστάσια αυτοκινήτων.

Γερμανία

Στη Γερμανία το σχέδιο της καταστροφής των παλαιών αυτοκινήτων περιελάμβανε έναν μπόνους 2.500 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που οδηγούνταν στα κέντρα ανακύκλωσης με ηλικία τουλάχιστον 9 ετών. Η επιτυχία του προγράμματος ήταν τόσο μεγάλη με αποτέλεσμα τις πρώτες εβδομάδες να έχει καταβληθεί 1,5 δις. ευρώ σε ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων που τα ανακύκλωσαν.

Η γερμανική κυβέρνηση αύξησε τις συνολικές επιδοτήσεις στα 5 δισεκατομμύρια ευρώ τον Απρίλιο τα οποία εξαντλήθηκαν στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης ενέργειας ήταν οι πωλήσεις να ανέλθουν σε 3,58 εκατ. οχήματα το 2009 καταγράφοντας άνοδο 23% ποσοστό το οποίο ήταν το τρίτο υψηλότερο που είχε καταγραφεί ποτέ στην γερμανική αγορά. Το 2010, ωστόσο, η ζήτηση υποχώρησε κάτω από το επίπεδο του 2008 και το 2011 η αγορά κατάφερε να επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα.

Ιταλία

Η Ιταλία επίσης είχε εφαρμόσει το 2006 ένα αντίστοιχο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς μη ρυπογόνων αυτοκινήτων δίδοντας στους ιδιοκτήτες των ΙΧ που εκπέμπουν λιγότερα από 140 γρ. CO2 / χλμ. 800 ευρώ. Το πρόγραμμα επεκτάθηκε και μετά την κρίση ωστόσο μέχρι την λήξη του προγράμματος το Δεκέμβριο του 2009 το μπόνους αυξήθηκε στα 1.500 ευρώ για αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερα από 120 γρ. CO2 ανά χλμ.

Το αποτέλεσμα του προγράμματος ήτα νοι πωλήσεις στην Ιταλία να καταγράψουν άνοδο – ρεκόρ και να ανέλθουν σε 2,49 εκατ. μονάδες το 2007.

Βρετανία

Η Βρετανία από τον Μάιο του 2009 οι αγοραστές νέων αυτοκινήτων λάμβαναν 2.000 λίρες για να αποκτήσουν κάποιο καινούριο αυτοκίνητο ανακυκλώνοντας το παλαιό τους με ηλικία άνω των 10 ετών. Το πρόγραμμα είχε προϋπολογισμό 400 εκατ. λίρες συνολικά εκ των οποίων το 50% το χρηματοδότησαν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Το αποτέλεσμα ήταν να χρηματοδοτηθούν πάνω από 400.000 οχήματα σε μόλις 10 μήνες.

Πληροφορίες από: ΑΠΕ-ΜΠΕ, newsauto.gr, in.gr

ειδήσεις επικαιρότητας