ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ & CHILLBOX

«Στρατηγική μας είναι το ποιοτικό προϊόν»

Χαράλαμπος Σαββίνος

CEO ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ & CHILLBOX

Μισός αιώνας δωδώνη, ή διαφορετικά, μισός αιώνας που το ελληνικό κοινό γεύεται το «θεϊκό» παγωτό. Το γαλακτοπωλείο δωδώνη που ξεκίνησε τη δραστηριότητά του το 1967 στην Κυψέλη, μετεξελίχθηκε στα χρόνια που μεσολάβησαν σε ένα δυναμικό brand συνυφασμένο με την ποιότητα. Ένα brand που χαίρει της αναγνώρισης και της προτίμησης των καταναλωτών, οι οποίοι το στηρίζουν σε κάθε του νέο ξεκίνημα. Αυτό έγινε φανερό και από την ανταπόκριση που βρήκε το νέο μέλος της εταιρείας, η αλυσίδα Chillbox frozen yogurt και που εδώ και πέντε χρόνια κερδίζει συνεχώς έδαφος και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά και με την είσοδο της δωδώνη στην αγορά της σοκολάτας.

Ο CEO της εταιρείας, Χαράλαμπος Σαββίνος, μας μιλά για την επιτυχημένη στρατηγική της ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ, αλλά και την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε νέες αγορές διατηρώντας πάντα την premium ποιότητα των προϊόντων της.

Tι είναι αυτό που κρατάει μια εταιρεία τόσα χρόνια στην αγορά;

Δε θα μπορούσε να είναι τίποτε άλλο πέρα από την ποιότητα των προϊόντων της. Αυτό είναι το μυστικό της δωδώνη: το εξαιρετικής ποιότητας παρεχόμενο προϊόν το οποίο κάνει τη διαφορά, και που οδήγησε τελικά στη διαχρονικότητα.

Ποιες είναι οι πιο κρίσιμες αποφάσεις και επιχειρηματικές κινήσεις στη διάρκεια αυτής της πενηνταετίας;

Έχουν παρθεί αποφάσεις σταθμός όπως πχ όταν οι ιδρυτές της ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ πούλησαν για πρώτη φορά την εταιρεία το 1997 σε ένα fund. Οι νέοι μέτοχοι οδήγησαν σε περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων.

Πιο πρόσφατα, μία κρίσιμη στρατηγική απόφαση ήταν το ότι σταματήσαμε να είμαστε μία εταιρεία που πουλάει μόνο παγωτό. Προσθέσαμε στην γκάμα μας, τα γλυκά, τον καφέ, και γενικά προσπαθήσαμε να αυξήσουμε τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα προϊόντα προς τους πελάτες.

Το βασικό σας χαρακτηριστικό είναι οι φρέσκιες πρώτες ύλες. Πόσο «στοιχίζει» όμως σε μία εταιρεία το να ακολουθεί αυτή την ποιότητα;

Διαχρονικά η στρατηγική της δωδώνη ήταν να επιλέγουμε εξαιρετικές πρώτες ύλες για να φτιάχνουμε εξαιρετικό προϊόν. Αυτό κατ΄ ανάγκη μας κάνει πιο ακριβούς από τους μέσους ανταγωνιστές, από την άλλη όμως, έχουμε το πλεονέκτημα του πολύ καλού προϊόντος.

Πώς αντιμετωπίζετε τον ανταγωνισμό; Εγχώριο και εισαγόμενο.

Η αλήθεια είναι ότι το παγωτό τα χρόνια της κρίσης έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα, αφού στο σύνολο έχει μειωθεί η κατανάλωση πάνω από 50%. Και αν δείτε και την αγορά, πάρα πολλές παραδοσιακές εταιρείες χάθηκαν, ή εξαγοράστηκαν. Στον κατ’ εξοχήν κλάδο που είμαστε εμείς, στη gelateria, όλοι έχουν υποφέρει. Οι μεγάλες αλυσίδες έχουν περιοριστεί πάρα πολύ, ή άλλες αλυσίδες εμφανίστηκαν και στη συνέχεια εξαφανίστηκαν. Πλέον αυτή την στιγμή, σε επίπεδο μεγάλης αλυσίδας, είμαστε οι μόνοι που έχουμε μείνει στην αγορά.

Το σλόγκαν σας «θεϊκό παγωτό» έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα επιτυχημένο…

Το σλόγκαν αυτό πρωτοειπώθηκε τη δεκαετία του ’90, και ο λόγος που έμεινε ήταν το ότι περιγράφει απόλυτα τα προϊόντα της δωδώνη: ποιοτικό παγωτό που αγγίζει το θεϊκό.

Άνοιγμα σε νέες αγορές – Η απάντηση της ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ στην κρίση

Ένα χρόνο πριν η ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ μπαίνει στην αγορά της σοκολάτας. Τι ανταπόκριση έχει βρει το νέο σας εγχείρημα;

Να εξηγήσω γιατί πήραμε αυτή την απόφαση. Η οικονομική κρίση ήταν δεδομένο ότι θα έφερνε πτώση κατανάλωσης. Έτσι αποφασίσαμε να βγάλουμε νέα προϊόντα τα οποία θα αντιστάθμιζαν τις απώλειες. Αρχικά, πριν 4 – 5 χρόνια δημιουργήσαμε την Chillbox, την αλυσίδα καταστημάτων με frozen yogurt, και πέρυσι, συμπληρώνοντας τα 50 χρόνια της εταιρείας, αποφασίσαμε να μπούμε στην αγορά της ποιοτικά αναβαθμισμένης σοκολάτας.

Premium δηλαδή όπως άλλωστε και όλα τα προϊόντα της δωδώνη;

Ακριβώς. Αναφορικά με την ανταπόκριση που βρήκαμε, θα έλεγα ότι έχουμε θετικότατα αποτελέσματα. Βέβαια, το μεγάλο λανσάρισμα στην αγορά της σοκολάτας θα γίνει τον ερχόμενο χειμώνα.

Επιπλέον, θα ήθελα να πω ότι ένας άλλος λόγος που προχωρήσαμε στην παραγωγή σοκολάτας είναι επειδή πρόκειται για συμπληρωματικό προϊόν του παγωτού ως προς την εποχικότητα. Το παγωτό πωλείται το καλοκαίρι, η σοκολάτα το χειμώνα.

Έχει περιθώρια η αγορά premium σοκολάτας στην Ελλάδα για νέους «παίκτες»;

Όλες οι αγορές έχουν περιθώρια υπό την έννοια ότι η οικονομική κρίση μας έχει φέρει σε ένα κατώτατο σημείο. Εάν αισθανθείς λίγο αισιόδοξος, θα βλέπεις ότι τα πράγματα μπορούν να πάνε μόνο καλύτερα. Οι δικοί μας ανταγωνιστές σε αυτό τον χώρο είναι οι εισαγόμενες σοκολάτες, ελβετικές, βελγικές, κλπ, και κάποιοι Έλληνες μικροί παραγωγοί που παράγουνε σοκολάτες με ποιότητα. Περιθώρια είναι βέβαιο ότι υπάρχουν.

Είναι γεγονός ή μόνο μύθος ότι η σοκολάτα πάντα «πουλάει»;

Είναι γεγονός. Είναι ένα διαχρονικό προϊόν, το αγαπάει ο καταναλωτής, το έχει στην διατροφική γκάμα του, άρα, πάντα πουλάει.

Πώς τα chillbox επεκτάθηκαν σε όλο τον κόσμο

To frozen yogurt ήταν μόδα και πέρασε; Και πώς κατάφερε η Chillbox όχι μόνο να επιβιώσει αλλά και να επεκταθεί σε αυτόν τον χώρο;

Η μόδα του frozen yogurt ήρθε στην Ελλάδα το 2012. Τότε έγινε μία έκρηξη καταστημάτων. Αυτό ήταν και καλό και κακό. Καλό γιατί άνοιξε η αγορά, κακό γιατί μπήκε και κόσμος ο οποίος δεν κατείχε την τεχνογνωσία για να φτιάξει καλό προϊόν, με αποτέλεσμα να γίνει ζημιά. Ήρθε και η οικονομική κρίση βέβαια, οπότε, η αγορά δε βοηθήθηκε. Έτσι, σε επίπεδο αλυσίδας, είμαστε η μοναδική πια στην Ελλάδα, όπου και διαθέτουμε 43 καταστήματα.

Είναι λάθος να χαρακτηρίσω το 2013 έτος σταθμό για εσάς; Δηλαδή προερχόσασταν από μία πυρκαγιά ένα χρόνο πριν όπου κάηκε το εργοστάσιο της εταιρείας. Παρόλα αυτά, ανακάμπτετε, αναπτύσσετε καινούρια αλυσίδα καταστημάτων – την Chillbox – και κάνετε και νέα επικοινωνιακή καμπάνια…

Ήταν η περίοδος που πράγματι πήραμε πολύ δύσκολες αποφάσεις. Φτάσαμε στο ναδίρ μετά την πυρκαγιά αλλά καταφέραμε και ορθοποδήσαμε γρήγορα. Τότε ήταν που αποφασίσαμε να μπούμε και στο frozen yogurt. Το εύκολο επιχειρηματικά και το ορθολογικό θα ήταν να πεις «βάζω το frozen yogurt στα καταστήματα δωδώνη». Εμείς βλέποντας ότι το προϊόν αυτό παρουσιάζει μία νεανικότητα και μία φρεσκάδα, στρατηγικά αποφασίσαμε να χτίσουμε μία καινούρια αλυσίδα η οποία θα έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Γιατί η δωδώνη για τον καταναλωτή είναι μία ώριμη κυρία. Το chillbox είναι κάτι φρέσκο, κάτι νέο. Αυτό βέβαια ήταν μια δύσκολη απόφαση, γιατί εν μέσω κρίσης έχεις δύο brands που θα πρέπει να υποστηρίξεις.

Και το ίδιο έτος, ξεκινάτε άνοιγμα στην αγορά της ανατολικής Ευρώπης. Τι ανταπόκριση έχουν βρει τα chillbox στο εξωτερικό;

Το frozen yogurt ενώ στην Αμερική ήταν πολλά χρόνια ανεπτυγμένο, στην Ευρώπη ήρθε εκείνη την περίοδο. Έχοντας εμείς την τεχνογνωσία της παραγωγής του προϊόντος αλλά και την τεχνογνωσία του franchise, ανοίξαμε σε κάποιες χώρες καταστήματα chillbox. Πλέον έχουμε αναπτυχθεί και έχουμε παρουσία σε 8 χώρες στο εξωτερικό. Είμαστε στη Βουλγαρία, την Αγγλία, τη Σουηδία, την Κύπρο, την Ιταλία, την Τουρκία, τη Σαουδική Αραβία και τις ΗΠΑ, με 2 καταστήματα.

Είστε από τις εταιρείες που κάνουν έντονες προωθητικές ενέργειες, σε ποιο βαθμό σας έχουν βοηθήσει;

Οι συνέργειες είναι ένα προϊόν των τελευταίων ετών. Πάρα πολλές εταιρείες για να αυξήσουν τις δυνάμεις τους, συνεργάζονται. Είναι αποτέλεσμα της πίεσης της οικονομικής κατάστασης. Και με τη δωδώνη και με την chillbox κάνουμε μία πληθώρα τέτοιων ενεργειών. Πρακτικά τι γίνεται; Εταιρείες συνδυάζουν τις δυνάμεις τους και έρχονται τα αποτελέσματα για όλους.

Win – Win situation;

Είναι win-win situation, και θα ΄λεγα τρία win. Και οι δύο εταιρείες που συνεργάζονται και ο καταναλωτής.