Νίκος Στελλάκης: Η ελληνική επιχειρηματικότητα στερείται ομαδικού πνεύματος
ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΛΛΑΚΗΣ
Managing director της Baker Tilly Greece
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΧΑΡΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ
11.05.2018
Διευθύνει ένα από τα δέκα μεγάλα δίκτυα ελεγκτών, και εξηγεί ότι μπορεί να έχουμε συνηθίσει τους big4 αλλά έχει την τιμή να διοικεί μία από τις υπόλοιπες έξι μεγάλες εταιρείες του κλάδου. Η Baker Tilly Greece ιδρύθηκε το 2015 διαθέτει ενιαία δομή για τη δραστηριοποίηση σε πέντε χώρες (Κύπρο, Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Μολδαβία), ενώ αποτελεί ένα από τα λίγα one stop shops. Κανείς δηλαδή μπορεί να απευθυνθεί στην Baker Tilly Greece και να εξυπηρετηθεί σε όλους τους τομείς και τις χώρες που επιθυμεί χωρίς να κάνει την παραμικρή περαιτέρω κίνηση. «Με εξαίρεση την EY καμία άλλη από τις τέσσερις μεγάλες συμβουλευτικές υπηρεσίες δεν παρέχει αυτή τη διευκόλυνση στους πελάτες της» εξηγεί στο marketpost.gr ο managing director της Baker Tilly Greece Νίκος Στελλάκης. Η ενιαία δομή της εταιρείας είναι που προσφέρει τη μεγαλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση στο κοινό. Ο Νίκος Στελλάκης μιλά στο marketpost.gr για όλα τα μυστικά της επιχειρηματικότητας σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης.
Ποια από τις υπηρεσίες που προσφέρετε εμφανίζει τη μεγαλύτερη ζήτηση;
Η υπηρεσία που φαίνεται ότι έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι το auditing. Και αυτό γιατί ο εσωτερικός έλεγχος των επιχειρήσεων έχει αρχίσει να ανεβαίνει σημαντικά μεταξύ των προτεραιοτήτων των διοικήσεων. Ένα «τρίτο μάτι» είναι πάντα χρήσιμο για τον επιχειρηματία εξηγεί στο marketpost.gr ο κ. Στελλάκης που περιγράφει ότι η ανάθεση του auditing σε εξωτερική εταιρεία επιτρέπει την αντικειμενική αξιολόγηση των διαδικασιών εντός της εταιρείας, ενώ είναι ο μοναδικός τρόπος να γνωρίζει με στοιχεία ο επιχειρηματίας εάν εφαρμόζονται όλα όσα έχει ο ίδιος οραματιστεί.
Στον αντίποδα το internal auditing έχει σημαντικά υψηλότερο κόστος. Παράλληλα η ανάθεση της διαδικασίας σε εξωτερικό συνεργάτη με μεγάλη εμπειρία και βεληνεκές εκτός από συγκράτηση του κόστους προσφέρει και το πλεονέκτημα της συμβουλευτικής υπηρεσίας σε περίπτωση που διαπιστωθεί κατά το auditing κάποιο κενό.
Αυτό που βλέπουμε εμείς σήμερα είναι σημαντική ανάπτυξη του τουρισμού. Όλες οι επιχειρήσεις και οι υπηρεσίες που περιστρέφονται γύρω από τον τουρισμό γνωρίζουν τρομακτική άνθιση. Στην παρούσα φάση μάλιστα με δεδομένο ότι έχουμε μεγαλώσει πολύ τα ξενοδοχεία έχουν και αυτά μεγάλη ανάγκη από ελεγκτικές υπηρεσίες.
Αρκετοί ζητούν φορολογικές υπηρεσίες, άλλοι διμερείς συναλλαγές και εμείς αποτελούμε το διαμεσολαβητή, άλλοι αναζητούν τρόπους να μεγαλώσουν την επιχείρησή τους κι εμείς προσφέρουμε ολοκληρωμένα επιχειρηματικά σχέδια. Απασχολούμαστε συχνά με μελέτες βιωσιμότητας όπως για παράδειγμα κατά την εξαγορά κάποιας ξενοδοχειακής μονάδας, καθώς όπως προανέφερα πρόκειται για σημαντικά ανερχόμενο κλάδο, με έντονη δραστηριότητα.
Θεωρώ ότι ο τουρισμός αποτελούσε, αποτελεί και θα συνεχίσει να αποτελεί την ατμομηχανή της Ελληνικής οικονομίας. Πρόκειται για τη μοναδική βαριά βιομηχανία που έχει να επιδείξει η χώρα και είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό καθώς τροφοδοτεί και τροφοδοτείται από πολλές άλλες βιομηχανίες που περιστρέφονται γύρω από αυτό τον κλάδο.
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που παρατηρούνται στο ελληνικό επιχειρείν είναι η δυσκολία συνεργασιών. Για παράδειγμα το ελληνικό λάδι, δεν το δουλεύουμε αρκετά και αυτό το πληρώνουμε πολύ ακριβά. Θα έπρεπε να έχουμε επενδύσει στο λάδι, να ασχοληθούμε με το branding και το marketing του λαδιού ώστε να μπορέσουμε να το προωθήσουμε στο εξωτερικό. Ωστόσο για να μπορέσει να λειτουργήσει ένα τέτοιο μοντέλο, το οποίο θα έδινε ώθηση στο σύνολο της βιομηχανίας (πχ η εφοδιαστική αλυσίδα κτλ) θα έπρεπε να δημιουργηθούν πολυμετοχικά σχήματα ώστε να εξασφαλιστούν σημαντικά κεφάλαια, απαραίτητα για ένα δυναμικό ξεκίνημα. Δυστυχώς όμως οι Έλληνες ακόμα δεν μπορούν να δουλέψουν ο ένας με τον άλλον.
Πόσο δύσκολο είναι να στήσει κανείς μια επιχείρηση στην Ελλάδα;
Η ίδρυση μιας ανώνυμης εταιρείας δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση. Αρκεί να έχει συγκεντρώσει κανείς τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Εκεί ξεκινά το δράμα. Το μηχανογραφικό σύστημα με τη μορφή one stop shop λειτουργεί εξαιρετικά, ωστόσο για να φτάσει κανείς μέχρι εκεί πρέπει να έχει συγκεντρώσει ένα σωρό έγγραφα, πιστοποιητικά, άδειες που είναι αρκετέ χρονοβόρα διαδικασία καθώς περιστρέφεται γύρω από ένα δαίδαλο γραφειοκρατίας. Στη συνέχεια ακολουθεί άλλη ταλαιπωρία που ακούει στο όνομα τράπεζα. Οι διαδικασίες ανοίγματος εταιρικού λογαριασμού στην τράπεζα είναι αρκετά χρονοβόρες. Πρέπει να κάνεις την αίτηση, να περάσουν περίπου 10 ημέρες μέχρι να εγκριθεί από το νομικό τμήμα, να ανοίξεις την διαδικτυακή πρόσβαση, να καταθέσεις το κεφάλαιο κοκ. Βέβαια εξαρτάται και από τον τύπο της κάθε εταιρείας. Εκείνες για παράδειγμα που απαιτούν ειδικές άδειες επιμηκύνονται σημαντικά στο χρόνο.
Αποτελεί η γραφειοκρατία εμπόδιο για το δικό σας κομμάτι υπηρεσιών;
Η γραφειοκρατία στην Ελλάδα αποτελεί ένα θεμελιώδες πρόβλημα. Δε υπάρχουν σταθεροί κανόνες, ενώ οι διάφορες δημόσιες και ημιδημόσιες υπηρεσίες δεν επικοινωνούν μεταξύ τους. Επίσης ο κάθε δημόσιος υπάλληλος ζητά διαφορετικά πράγματα πατώντας στα κενά του νόμου, ο οποίος εμφανίζει συχνά πολλές ασάφειες.
Πότε εκτιμάτε ότι θα ανακάμψει η Ελληνική αγορά;
Εξακολουθεί να παραμένει έντονα υποτονική η αγορά καθώς έχει καταστραφεί η αγοραστική δύναμη του μέσου Έλληνα. Αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να αγοράσει το προϊόν που παράγει η μέση ελληνική εταιρεία. Είναι πλέον σαφές ότι ο μέσος Έλληνας δεν μπορεί να αγοράσει αυτό που αγόραζε πριν από μια δεκαετία. Μπορεί να μας πήρε δέκα χρόνια να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση – με περιορισμένη κατά 40% περίπου την αγοραστική μας δύναμη αλλά θέλουμε διπλάσιο χρόνο για να ανακάμψουμε.
Τι θα μπορούσε να κάνει η μέση Ελληνική επιχείρηση ώστε να εισέλθει σταδιακά σε περίοδο ανάκαμψης;
Το μοναδικό φως που βλέπω εγώ στον ορίζοντα είναι ο τουρισμός. Είναι ένας κύκλος καθώς μπορεί να συμπαρασύρει και τους συνολικούς μακροοικονομικούς δείκτες της οικονομίας. Η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος είναι απαραίτητη. Τα μεγάλα 5άστερα ξενοδοχεία ανεβαίνουν συνεχώς. Δομές χτίζονται, ενώ άλλες αναβαθμίζονται, μεταλλάσσονται σε 5άστερα ξενοδοχεία. Σήμερα πλέον όλες οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες θέλουν να έχουν παρουσία στην Ελλάδα.