Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Βασίλης Χαλβατζής

Διευθύνων Σύμβουλος Μακεδονική Χαλβατζής

Το κοινωνικό αποτύπωμα που αφήνει το σύνολο μιας παραγωγικής διαδικασίας, είναι από τα κυρίαρχα συστατικά επιτυχίας και βιωσιμότητας οποιασδήποτε επιχείρησης, υποστηρίζει ο κ. Βασίλης Χαλβατζής πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ»  Χαλβατζής. Προσφέρει στον καταναλωτή τη λύση που αναζητά, καθώς φέρνει στο ράφι συσκευασμένα, ελαφρώς μεταποιημένα προϊόντα, τα οποία κινούνται ανάμεσα στα φρέσκα και τα κατεψυγμένα. Τα λαχανικά στον ατμό είναι η ανάγκη του σημερινού καταναλωτή, που θέλει να ξέρει τι τρώει, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει περιορισμένο χρόνο.

Ο ίδιος εκτιμά ότι η ηθική των προϊόντων και ο σεβασμός, είναι τα στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν μια επιχείρηση στην ανάπτυξη.

Ποιο είναι το πιο δυνατό σας brand σήμερα και που εδράζεται η επιτυχία του;

Το πιο δυνατό μας brand, αυτό που συνοδεύει τη δουλειά μας εδώ και 46 χρόνια, είναι το «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ» που περικλείει όλη μας την υπόσταση όλα αυτά τα χρόνια. Την τελευταία 6ετία το «Αγρόκηπος Χαλβατζή» περιλαμβάνει ότι πιο καινοτόμα έχει να παρουσιάσει η αγορά.

Επικοινωνείτε above the line και αποτελεί το brand με τη μέγιστη καινοτομία, στο οποίο μάλιστα έχουμε επενδύσει το μεγαλύτερο μέρος των δυνάμεών μας. Το γιατί είναι το πιο πετυχημένο μας brand, είναι μια πολύ σύνθετη υπόθεση. Πρόκειται για μια κατηγορία προϊόντων που δημιούργησε ένα νέο segment στην αγορά, τη διατροφή στον ατμό. Αποτελεί κάτι μεταξύ φρέσκου και κατεψυγμένου, κατηγορία μάλιστα η οποία δεν προϋπήρχε στην ελληνική αγορά.

Πρόκειται για ένα καθαρό brand, η παραγωγή του οποίου βασίζεται στην ορθή γεωργική πρακτική. Είναι νέο σα δεδομένο, ενώ διαθέτει ποικιλία χαρακτηριστικών που κάνει τον «Αγρόκηπο» πετυχημένο. Έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε σε σχέση με αυτό, καθώς κάθε brand δυναμώνει με την επικοινωνία και σε αυτό το κομμάτι πρέπει να επικεντρωθούμε κι εμείς, ώστε να το γνωρίσουν περισσότεροι καταναλωτές.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμάς οι καταναλωτές να μάθουν ακριβώς τι πρεσβεύει το προϊόν μας, το οποίο είναι απόλυτα καθαρό, γεγονός που αποτελεί άμεση συνάρτηση της παραγωγικής μας διαδικασίας.

Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η καινοτομία στην επιχείρησή σας;

Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η καινοτομία εν μέσω κρίσης. Το πώς λαμβάνονται οι επιχειρηματικές αποφάσεις είναι αυτό που καθορίζει τη πορεία μας. Το να κάνεις κάτι που δεν συνηθίζεται σε μια εποχή δύσκολη, εμπεριέχει όλα τα πιθανά ρίσκα.

Ωστόσο αν «σου βγει» λειτουργεί υπέρ σου. Τη δεκαετία του ’10 πήραμε τα ρίσκα μας και θεωρούμε σήμερα ότι απέδωσαν. Το γεγονός ότι διαθέτουμε πολυετή επιχειρηματική εμπειρία,  μας βοήθησε στο να κάνουμε πιο ελεγχόμενα λάθη. Στις δύσκολες περιόδους η εμπειρία είναι καταλυτικής σημασίας.

Εμείς όταν ήρθε η κρίση, είμασταν πολύ ώριμοι ώστε να κάνουμε με μια σχετική ασφάλεια το επόμενο βήμα.

Πού βασίζεται η ανάπτυξή σας; Οι επενδύσεις σε υποδομές είναι που δίνουν την ώθηση;

Στρατηγικά, ό,τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα, και ό,τι προγραμματίζουμε να κάνουμε από εδώ και στο εξής κινείται στον τομέα του φρέσκου προϊόντος. Όλες μας οι δυνάμεις επικεντρώνονται στη μαναβική και στο κομμάτι του σούπερ μάρκετ.

Το κομμάτι των προστατευμένων, ελαφρώς μεταποιημένων και τυποποιημένων προϊόντων μεγαλώνει διεθνώς. Όλες μας οι δυνάμεις, οι επενδύσεις σε κτηριακά και μηχανολογικό εξοπλισμό, στρέφονται σε αυτές τις κατηγορίες προϊόντων εδώ και αρκετά χρόνια κι έτσι ο «Αγρόκηπος Χαλβατζή» προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα.

Ποια ανάγκη καλύπτει το ελαφρώς μεταποιημένο προϊόν;

Γιατί ευνοεί η περίοδος τέτοιου τύπου, ελαφρώς μεταποιημένα προϊόντα;

Αυτό που περιγράφουμε σίγουρα δεν είναι ελληνική πρωτοτυπία. Ξεκινά και προέρχεται από την ανάγκη του σύγχρονου καταναλωτή για εξοικονόμηση χρόνου. Απαντά σε ένα δομικό λίθο της σημερινής καθημερινότητας. Ο καταναλωτής σήμερα δεν έχει χρόνο, αναζητά την ασφάλεια της ποιότητας των προϊόντων και θέλει να ξέρει από πού προήλθε το κάθε προϊόν. Εμείς ήρθαμε να απαντήσουμε σε αυτές τις ανάγκες.

Όταν η δραστηριότητά σου γίνεται με τόσο ξεκάθαρο και διαφανή τρόπο, η είσοδος στην ελληνική αγορά δεν είναι πολύ δύσκολη. Η προσέγγισή μας είναι ολιστική, με το κοινωνικό αποτύπωμα ευκρινές. Εξασφαλίζουμε με την συμβολαιακή γεωργία εισόδημα σε αγροτικές οικογένειες της επαρχίας, σε εποχές δύσκολες και ευαίσθητες. Δίνουμε κίνητρο για δουλειά, με εξασφαλισμένο εισόδημα. Και όλη αυτή η διαδικασία αποτυπώνεται στο προϊόν μας.

Ο καταναλωτής μας, το ξέρει και αγκαλιάζει τα προϊόντα μας καθώς γνωρίζει ότι δεν τα συσκευάζουμε απλώς. Σεβόμαστε τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, δεν αφήνουμε χημικά αποτυπώματα στο περιβάλλον κατά την παραγωγική διαδικασία, με την Ορθή Γεωργική Πρακτική που ακολουθούμε, ενώ συμβάλλουμε και  στην κοινωνική αειφορία και βιωσιμότητα, μέσω της συμβολαιακής γεωργίας.

Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Το αποτέλεσμα αυτής της αλυσίδας αγκαλιάζεται από τον καταναλωτή, ο οποίος καλείται να πληρώσει μια δίκαιη τιμή στο ράφι. Ο καταναλωτής γνωρίζει ότι τον σεβόμαστε και η αξία που έχουν τα προϊόντα μας είναι δεδομένη. Η προστιθέμενη αξία του τελικού προϊόντος αποτελεί την ανταμοιβή του αγοραστή. Η διαδικασία της παραγωγής δεν αφορά μόνο την τυποποίηση αλλά εξελίσσεται σε ένα περιβάλλον που σέβεται την ανθρώπινη φύση. Η ηθική των προϊόντων και ο σεβασμός είναι τα στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη.

Η δουλειά μας είναι πολύ ωραία και σπάνια. Δεν είναι βιομηχανική και το κέρδος διαχέεται σε ευρύ φάσμα της κοινωνίας, ώστε όλοι να απολαμβάνουμε την προστιθέμενη αξία της. Η κατανάλωση μεγαλώνει και μαζί με αυτήν και το αποτύπωμα που αφήνει στην κοινωνία το σύνολο της παραγωγικής διαδικασίας.

Πόσο ανταγωνιστική είναι η αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε και πώς τον αντιμετωπίζετε;

Μπορεί να παράγουμε ένα προϊόν διαφορετικό, ωστόσο εντάσσεται στην κατηγορία του χύμα προϊόντος, που διακινείται χωρίς όνομα και ταυτότητα. Καλούμαστε να συγκριθούμε με την ανωνυμία, ενώ εμείς παράγουμε προϊόντα που έχουν όνομα, ταυτότητα, συσκευασία ασφάλεια. Παρέχουμε στον καταναλωτή τη γνώση ότι του προσφέρουμε κάτι ασφαλές, χωρίς συντηρητικά ή υπολείμματα φυτοφαρμάκων. Με το χύμα προϊόν κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το τι ακριβώς περιέχει, ενώ στα δικά μας έχει ο καταναλωτής την εγγύηση ότι δεν υπάρχει τίποτα πρόσθετο ή χημικό.

Η ορθή γεωργική πρακτική ανεβάζει το κόστος παραγωγής αρκετά και δεν είναι εύκολο να γεννηθεί αυτό το προϊόν. Εμείς το γεννάμε από το σπόρο, δεν συσκευάζουμε απλώς τα προϊόντα μας αλλά τα δημιουργούμε. Εμείς καθοδηγούμε τον αγρότη, η διαδικασία περνά από τον πλήρη έλεγχό μας ώστε να καταλήξει με ασφάλεια στο τραπέζι.

Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Η εξωστρέφεια θεωρείται κομβικό στοιχείο της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Εσείς πώς τη διαχειρίζεστε;

Το 18% περίπου του τζίρου μας προέρχεται από το εξωτερικό. Είμαστε αρκετά εξαπλωμένοι στον κόσμο, καθώς έχουμε παρουσία σε 20 χώρες μεταξύ των οποίων η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Αμερική, η Ανατολική Ευρώπη. Οι πιο δυνατές μας αγορές είναι τα Βαλκάνια, η Κύπρος και η Γερμανία και τώρα επικεντρώνουμε τις δυνάμεις μας στην αγορά της Αμερικής.

Στην Αμερική κάναμε την πρώτη μας είσοδο σε σούπερ μάρκετ το καλοκαίρι του 2017 με στόχο να διευρύνουμε την παρουσία μας στην τοπική αγορά. Η αμερικανική αγορά είναι δύσκολη. Μας αρέσει να πετυχαίνουμε τα δύσκολα και μέσω αυτών θα συνεχίσουμε να προχωράμε μπροστά.

Έχετε εδραιωθεί στην αγορά με παραδοσιακά προϊόντα. Τι νεότερο έχετε να φέρετε σήμερα στην αγορά;

Έχουμε ήδη φέρει την καινοτομία στην αγορά και είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για αυτό. Μπορεί ακόμα να είναι μικρό το αποτέλεσμα σε νούμερα, αλλά έχουμε όλες τις δυνατότητες να το μεγαλώσουμε και να το επεκτείνουμε. Και ναι, πιστεύουμε ότι μπορούμε να εξελίξουμε τη διατροφή στη χώρα μας.

«Στοιχείο ανάπτυξης η συνεισφορά στο σύνολο»

Για ποιο λόγο προχωράτε σε κοινωνικές δράσεις και ποιες είναι αυτές;

Δεν περιορίζουμε τη δράση μας σε αποσπασματικές ενέργειες. Το σύνολο των διαδικασιών που ακολουθούμε περιλαμβάνει κοινωνικά οφέλη. Η ανταποδοτικότητα της παραγωγής μας στην κοινωνία αποτελεί δομικό στοιχείο της δράσης μας. Η συμβολαιακή γεωργία από μόνη της μεγαλώνει συνεχώς την ομάδα των αγροτών μας, οι οποίο ζουν σε περιοχές ευαίσθητες. Η Κεντρική Μακεδονία, μετρά ανεργία που αγγίζει το 50% και ερχόμαστε εμείς, μια μικρομεσαία εταιρεία να καλέσουμε τους νέους αγρότες να καλλιεργήσουν τη γη τους. Είναι περήφανοι για την εργασία τους και βλέπουν τον κόπο τους να ανταμείβεται όχι μόνο ως προς το έσοδό τους, αλλά είναι περήφανοι που συμβάλλουν στην παραγωγή ενός νέου προϊόντος το οποίο αγκαλιάζεται ολοένα και περισσότερο. Οι επαγγελματίες που θέλουν να μπουν σε αυτή τη δουλειά είναι συνεχώς περισσότεροι, καθώς επιθυμούν να καλλιεργήσουν με θέρμη το χωράφι τους και βλέπουν καθημερινά στο ράφι του σούπερ μάρκετ την αποδοχή του κόσμου.

Το κοινωνικό μας αποτύπωμα είναι δομικό στοιχείο της λειτουργίας μας καθώς δεν κάνουμε τίποτα ανεξάρτητα. Πρόκειται για μια διαδικασία με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα. Πιστεύω βαθύτατα ότι το μέλλον των εταιρειών μπορεί να βασιστεί μόνο σε τέτοιου είδους ενέργειες. Το κατά πόσο συνεισφέρεις στο σύνολο μέσα από τη δραστηριότητά σου, είναι το κυρίαρχο στοιχείο ανάπτυξης και εξέλιξης.

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι πριν από λίγο καιρό, ο πρόεδρος της Black Rock ανακοίνωσε ότι όποια επιχείρηση δεν εμφανίζει σημαντική κοινωνική δράση στην περιοχή δραστηριοποίησής της, δεν θα χρηματοδοτείται από τη Black Rock.

Εμείς βλέπουμε το αύριο που έρχεται, το παρακολουθούμε και έχουμε προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό προς αυτή την κατεύθυνση. Μελλοντικά προβλέπω ότι εάν δεν εμφανίζεις κοινωνική δράση, δεν θα λαμβάνεις χρηματοδότηση. Μπορεί στην Ελλάδα να έχουμε καθυστερήσει λίγο να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά είναι μια τάση που διαφαίνεται έντονα διεθνώς.

Οι σχέσεις με τους ανθρώπους στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιούμαστε, είναι θεμελιώδες στοιχείο της λειτουργίας μας. Αυξάνουμε συνεχώς τόσο τις άμεσες, όσο και τις έμμεσες θέσεις εργασίας, καθώς εκτός από τους υπαλλήλους μας τροφοδοτούμε μια σειρά «δορυφόρων» όπως είναι οι μεταφορικές εταιρείες, οι προμηθευτές κτλ.

Αγρόκηπος Χαλβατζή: Από το σπόρο στο τραπέζι

Με δεδομένο ότι δραστηριοποιούμαστε στην Κεντρική Μακεδονία, είμαστε μια περιοχή λίγων χιλιάδων κατοίκων. Η τοπική κοινωνία μας έχει αναγνωρίσει ότι συμβάλλουμε στην ανάπτυξη του νομού Πέλλας και αυτό μετουσιώνεται και στο βραβείο που μας δόθηκε από το Επιμελητήριο Πέλλας το 2014, για τη συμβολή μας στην ανάπτυξη του τόπου.

Ένα ακόμη σημαντικό βραβείο που λάβαμε το Δεκέμβριο του 2017 και είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι γι’ αυτό, είναι το  βραβείο Βιοτεχνικής Αριστείας, που μας απονεμήθηκε από το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών. Η ένταξη της καινοτομίας στα προϊόντα μας και η εξωστρέφειά μας, ήρθε  ως αναγνώριση στα τόσα χρόνια της πορείας μας. Είναι μία ακόμη επιβράβευση που μας καθιστά υπεύθυνους, να συνεχίσουμε το τόσο σημαντικό  έργο για εμάς. Δίνοντας έτσι  μία νότα αισιοδοξίας, για αυτά που θα ακολουθήσουν στο μέλλον, επισφραγίζοντας με τον καλύτερο τρόπο  τα αποτελέσματα της δουλειάς μας όλα αυτά τα χρόνια.