Ψυχρά τα εφετινά Χριστούγεννα για το λιανεμπόριο – ποιοι οι μεγάλοι χαμένοι (pdf)

Τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου 2018

Ψυχρά τα εφετινά Χριστούγεννα για το λιανεμπόριο- ποιοι οι μεγάλοι χαμένοι

Χαμηλότερος ήταν ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (51%) σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, με τις μειώσεις να κυμαίνονται από 10% έως 20%. Αυτό προκύπτει από την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, στην οποία επισημαίνεται ότι ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ εκείνος των τροφίμων ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες.

Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 24% για όσες επιχειρήσεις απασχολούν μισθωτή εργασία και σε 28,6% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι μεγάλοι χαμένοι ήταν οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσιάστηκαν πάντως και μεταξύ των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων που βρίσκονται στις εμπορικές πιάτσες και οι οποίες συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μερίδιο του τζίρου.

Την υποτονική σε τζίρο έναρξη της εορταστικής περιόδου ακολούθησε η πολύ έντονη αγοραστική κίνηση των τελευταίων ημερών. Έτσι, φαίνεται ότι η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (45%), ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό (32%), η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Καλύτερα ή χειρότερα ένα είναι σίγουρο: κινήθηκαν περισσότερο τα πιο φτηνά προϊόντα (46,8%) σε αντίθεση με τα πιο ακριβά (3,7%).

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα του τρόπου κάλυψης των αναγκών σε προσωπικό. Η πλειοψηφία 74,5% αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο και 22,3% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με πέρυσι. Τέλος, τα ¾ των επιχειρήσεων φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού 2018

Όπως ο τζίρος της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αντιπροσωπεύει σημαντικό μερίδιο του ετήσιου τζίρου των επιχειρήσεων έτσι και το κόστος του γιορτινού τραπεζίου αποτελεί –κατ’ αναλογία υπολογίσιμη δαπάνη για κάθε νοικοκυριό. Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της ΕΣΕΕ πραγματοποίησε κατά την περίοδο 17 έως 20 Δεκεμβρίου τον καθιερωμένο δειγματοληπτικό έλεγχο για την εκτίμηση του κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού το 2018, ενώ αμέσως μετά τις γιορτές, στις 7 Ιανουαρίου 2019, θα δημοσιοποιήσει ευρεία έρευνα για την πορεία του τζίρου της εορταστικής περιόδου.

Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού είναι σχεδόν αμετάβλητο, με οριακά πτωτική τάση κατά 0,11%, σε σχέση με το 2017. Πιο συγκεκριμένα, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει φέτος 149,09 € έναντι 149,26 € που κόστιζε πέρυσι, την ίδια ακριβώς περίοδο, με ελαφρώς διαφοροποιημένο καλάθι προϊόντων. Η καταγεγραμμένη, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2017, στασιμότητα ή οριακή υποχώρηση (ποσοστιαία μείωση 0,11%) οφείλεται στην εξισορρόπηση των αυξητικών από τη μία πλευρά τάσεων στα Φρούτα & Λαχανικά (+5,71%) και στα προϊόντα Supermarket (+0,59%) και των αντίστοιχων πτωτικών στα Γλυκά/Εδέσματα (-2,01%).

Ειδικότερα, στα ίδια με πέρυσι επίπεδα κινήθηκαν οι μέσες τιμές των Κρεατικών (δειγματοληψία από Βαρβάκειο αγορά), με μικρή ανοδική μεταβολή του κόστους του αρνιού (+1,56%) και της κατεψυγμένης γαλοπούλας (+3,13%), οι οποίες όμως αντισταθμίζονται από τη μείωση της τιμής του χοιρινού (-5,56%). Παράλληλα, η κατηγορία των Φρούτων – Λαχανικών (δειγματοληψία από Super Market) επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την εντυπωσιακή άνοδο της τιμής της πατάτας (+60,38%), η οποία αποδίδεται στο ιδιαίτερα χαμηλό συγκριτικό έτος βάσης (2017) αλλά και στα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι παραγωγοί τη φετινή περίοδο, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και αυξημένου κόστους παραγωγής. Στα υπόλοιπα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας καταγράφεται μείωση ή στασιμότητα του κόστους διάθεσής τους στο καταναλωτικό κοινό.

Όσον αφορά στα προϊόντα Supermarket, η πορεία των τιμών τους, αν και πτωτική για την πλειοψηφία αυτών, επηρεάζεται καθοριστικά από την αύξηση του κόστους του κρασιού (ρετσίνα), με αποτέλεσμα την οριακή επιβάρυνση των καταναλωτών. Τέλος, τα γλυκά και εδέσματα, μετά την περυσινή άνοδο των τιμών τους λόγω αυξημένου κόστους των πρώτων υλών παραγωγής τους κυρίως όσον αφορά στους κουραμπιέδες, φέτος φαίνεται να κοστίζουν φθηνότερα, ανεξαρτήτως σημείου πώλησης (ζαχαροπλαστεία, φούρνοι, supermarkets). Θα πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι επειδή οι τιμές των κουραμπιέδων/μελομακάρονων εμφανίζουν μεγάλες διαφοροποιήσεις, οι εκτιμήσεις διακύμανσης των τιμών τους γίνονται κατά προσέγγιση και με επιφύλαξη.
Πηγή:naftemporiki, inemy.gr

ειδήσεις επικαιρότητας